VšZP otestuje elektronickú komunikáciu pacienta s lekárom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Doktor, lekár
Foto: Thinkstock

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) a Združenie všeobecných lekárov pre dospelých (ZVLD) SR spúšťajú pilotný projekt elektronickej konzultácie. Informovala o tom hovorkyňa VšZP Viktória Vasilenková.

Do projektu sa od júla tohto roku plánuje zapojiť asi 150 všeobecných lekárov zo ZVLD. Elektronickú konzultáciu, ktorú poskytnú svojim pacientom, im VšZP preplatí.

Cieľom projektu je vďaka moderným technológiám zásadne zefektívniť primárny kontakt pacientov a všeobecných lekárov.

Čo si od projektu sľubujú?

  • efektívny manažment pacienta,
  • zníženie počtu fyzických návštev pacientov v ambulanciách a tým aj menej stresových situácií v čakárňach,
  • úspora času,
  • priamy a zabezpečený kontakt pacienta so svojim lekárom z pohodlia domova,
  • zvýšenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti či počtu vybavených pacientov

Lekári sú preťažení

Ako uviedol prvý podpredseda Správnej rady ZVLD Ján Hencel, všeobecní lekári sú preťažení denným priemerom 40 – 80 pacientov, čo predstavuje riziko zníženia kvality a bezpečnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti a subjektívnej spokojnosti pacientov.

„Množstvo informácií, ktoré sú v súčasnosti poskytované v ambulancii, je možné získať efektívnejšou formou, pomocou telemedicínskych služieb. Práve tento nový spôsob pomocou mobilnej aplikácie to umožňuje naplniť,“ priblížil dôvody vzniku spoločného projektu Hencel.

Návšteva všeobecného lekára podľa neho zvyčajne zaberá pacientovi veľa času, predstavuje diskomfort vo forme cestovania a čakania v ambulancii na samotné vyšetrenie. Je tiež potencionálnou hrozbou pre zhoršenie zdravotného stavu pacienta, ako aj jeho okolie, pretože v čakárňach prichádza do kontaktu s ďalšími chorými ľuďmi.

Odpoveď do 24 hodín

Podľa generálneho riaditeľa poisťovne Miroslava Kočana sú elektronické služby v zdravotníctve nevyhnutným trendom. „Pomáha zvýšiť kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti, produktivitu poskytovateľov, zlepšuje dostupnosť služieb, a tiež šetrí značné finančné prostriedky na strane pacienta, ako aj lekára a poisťovne,“ vysvetlil Kočan.

Elektronická konzultácia pacienta a jeho všeobecného lekára bude od 1. júla 2018 prebiehať prostredníctvom samostatnej mobilnej alebo webovej aplikácie zabezpečujúcej online-chat s možnosťou popisu symptómov, zdieľania dokumentov a obrázkov.

Spätnú väzbu pacient dostane spravidla najneskôr do 24 hodín v rámci pracovných dní po iniciovaní svojej potreby. Elektronická komunikácia je chránená heslom a mailom a spĺňa všetky ochranné bezpečnostné opatrenia podľa platnej legislatívy, dodala VšZP.

Podobné služby poskytujú aj ostatné zdravotné poisťovne, Dôvera a Union. Ide napríklad o konzultácie príznakov ochorení, pričom pri ich vyhodnocovaní pomáha aj umelá inteligencia.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie VšZP Všeobecná zdravotná poisťovňa