Študenti zdravotníckych odborov v Michalovciach sa budú učiť anatómiu vo virtuálnej realite

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
||

Aké svaly má človek v tele, kadiaľ prechádzajú cievy či z koľkých častí sa skladá kostra – aj to sa budú učiť študenti na Strednej zdravotníckej škole v Michalovciach pomocou virtuálnej reality.

V priestoroch školy totiž otvorili virtuálnu anatomickú učebňu, kde budú môcť budúci zdravotnícki asistenti získavať vedomosti z anatómie v 3D priestore. Pilotný projekt vznikol vďaka spolupráci start-upu Virtual Medicine, sieti nemocníc Svet zdravia a spoločnosti Samsung Electronics.

„Študenti budú môcť vďaka aplikácii vidieť jednotlivé štruktúry ľudského tela z rôznych perspektív. Môžu ich interaktívne otáčať, nakláňať, zväčšovať či oddeľovať tak, akoby mali reálne sústavy ľudského tela pred sebou,“ vysvetlil doktor Tomáš Brngál, ktorý spolu s informatikom Milošom Svrčekom aplikáciu vytvorili a založili start-up Virtual Medicine.

Brngál podotýka, že žiaci konečne uvidia, ako ľudský organizmus vyzerá v troch dimenziách, lebo doteraz sa to učili prevažne z obrázkov v učebniciach a učivo tak pochopia oveľa lepšie a rýchlejšie.

„Aplikácia navyše obsahuje aj prvky gamifikácie. Študenti si tak môžu napríklad hravou a interaktívnou formou otestovať, či poznajú ten ktorý sval,“ opisuje.

Aplikácia zároveň obsahuje pomenovania jednotlivých častí tela v slovenčine aj v latinčine a ich základnú charakteristiku.

VAU - Virtuálna anatomická uèebòa - Michalovce

Jeden z najnáročnejších predmetov v 3D

Riaditeľ michalovskej strednej zdravotníckej školy Dušan Žaludko vysvetľuje, že anatómia je pre veľký rozsah učiva i latinské názvoslovie jedným z najnáročnejších predmetov.

„Súčasne je to však nosný predmet vo všetkých zdravotníckych študijných odboroch. Virtuálna realita predstavuje pre študentov nenáročný spôsob, ako získavať poznatky formou akejsi hry a osvojiť si ich tak jednoduchšie a rýchlejšie už na hodine,“ hovorí.

Interaktívny spôsob výučby podľa riaditeľa zlepšuje sústredenosť študentov na učivo, zapája do procesu viaceré zmysly či zvyšuje motiváciu žiakov a v porovnaní so štúdiom kníh si študenti poznatky pamätajú i dlhší čas. „Projekt môžeme zároveň využiť pri väčšine tematických celkov,“ dodáva Žaludko.

Aplikácia, ktorú upravili pre potreby strednej školy, bude obsahovať všetky zložky ľudského tela, teda svaly a kosti, cievy, nervy, orgány či jednotlivé sústavy. Škola plánuje, že virtuálnu realitu na štúdium anatómie denne využije do 100 žiakov prevažne prvých ročníkov.

Ifr3315.jpg

Prvá stredoškolská virtuálna učebňa na Slovensku

Virtuálna anatomická učebňa v Michalovciach je prvá svojho druhu na strednej škole.

„Veríme v budúcnosť virtuálnej reality v medicínskej praxi. Sme veľmi radi, že v spolupráci s partnermi sa nám podarilo túto technologickú inováciu priniesť na stredné školy, ktoré vychovávajú budúcich zdravotníckych pracovníkov. Keďže tých je na Slovensku nedostatok, aj takýto projekt by mal pomôcť prilákať mladých ľudí k tomuto odboru,“ zdôraznila Dana Miňová, riaditeľka ľudských zdrojov siete polikliník ProCare a siete nemocníc Svet zdravia.

Technologickým partnerom projektu je spoločnosť Samsung Electronics, ktorá škole venovala vybavenie pozostávajúce z desiatich setov pre virtuálnu realitu (Samsung Galaxy S8 a Samsung Gear VR) a jednej 55-palcovej Smart signage interaktívnej obrazovky s výkonným operačným systémom TIZEN.

Celkové náklady na zriadenie virtuálnej učebne sa vyšplhali na takmer 40-tisíc eur.

Okrem Michaloviec bude budúci týždeň v rámci projektu otvorená aj druhá virtuálna anatomická učebňa na Strednej zdravotníckej škole v bratislavskej Petržalke. Virtual Medicine bude projekty na školách priebežne vyhodnocovať.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Svet zdravia