Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Prieskum: Zákon o poplatkoch priniesol zmätok

Slovpac_tb.jpg
Zľava: Marian Faktor, Jana Ježíková, Radoslav Herda a Ján Mútala vZdravotnictve.sk

Podľa prieskumu občianskeho združenia Slovenský pacient 51,6 % návštevníkov ambulancií platí za objednanie sa na vyšetrenie, vrátane objednania na konkrétny čas, hoci to zákon zakazuje. 

Novela zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti, ktorou sa mali zrušiť viaceré poplatky v ambulanciách, iba prehĺbila zmätok. Až 65,6 % pacientov uhrádza rovnako, alebo dokonca viac ako pred 1. aprílom 2015, kedy nadobudla právna úprava účinnosť. Vyplýva to z prieskumu občianskeho združenia Slovenský pacient, o ktorom informovali v utorok na tlačovej konferencii.

Prieskum bol prístupný pre všetkých návštevníkov portálu slovenskypacient.sk od 17. marca do 23. mája, pričom sa doň zapojilo 1 218 respondentov. Finančne ho podporila zdravotná poisťovňa Dôvera.

Podľa zverejnených informácií 51,6 % návštevníkov ambulancií platí za objednanie sa na vyšetrenie, vrátane objednania na konkrétny čas, hoci to zákon zakazuje.

“Poplatkovému eldorádu sa dalo vyhnúť veľmi jednoducho, a od začiatku sme na tento problém upozorňovali. Nestačí povedať, že za toto sa nesmú pýtať peniaze. Treba jednoznačne nastaviť, za čo sa môžu,” zhodnotila riaditeľka odboru zdravotníctva Bratislavského samosprávneho kraja Jana Ježíková.

Zástupcovia občianskeho združenia upozorňujú, že v súčasnosti žiadna z viac ako 10 tisíc slovenských ambulancií nemá povinnosť uviesť, koľko peňazí vybrala na všetkých poplatkoch. Ak poplatky za ambulanciu vyberá tretí subjekt, čo je podľa združenia bežná prax, nemá naň dosah ani ministerstvo zdravotníctva.

“Pacienti sa pýtajú, kto konečne urobí poriadok v poplatkoch? Prax totiž ukazuje, že zákonu sa to nedarí. Zodpovední by si mali uvedomiť vážnosť situácie a riešiť ju,” upozornil výkonný riaditeľ občianskeho združenia Ján Mútala.

Podľa Mariana Faktora zo zdravotnej poisťovne Dôvera výsledky prieskumu potvrdili, že pokiaľ zákony nevychádzajú z praxe, tak v bežnom živote nefungujú. “Podľa pacientov sú skutočnými problémami zrozumiteľnosť, jednoznačnosť a kontrola prípadného zneužívania poplatkov v ambulanciách,” doplnil.

Občianske združenie Slovenský pacient vzniklo v januári 2011. Poskytuje mediálnu podporu pacientskym skupinám – prevádzkuje internetový portál www.slovenskypacient.sk. Členovia združenia nie sú členmi žiadnej politickej strany a nezastupujú žiadnu záujmovú skupinu.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Bezplatné novinky emailom zo zdravotníctva raz týždenne:
Dátum 31. mája 2016 10:34Zdroj SITA

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...