OĽaNO: Úspech v rebríčku EHCI nevychádza zo zlepšenej starostlivosti

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Otazniky_ludia.jpg
Foto: Pixabay.com

AKTUALIZOVANÉ -Za dobrými výsledkami Slovenska v rebríčku sú podľa hnutia subjektívne dotazníkové výstupy.

V rebríčku Euro Health Consumer Index (EHCI), ktorý vypracovala švédska organizácia Health Consumer Powerhouse, si slovenské zdravotníctvo medziročne výrazne polepšilo. Za rok 2017 sa Slovensko v rebríčku umiestnilo na 13. priečke, kým rok predtým bolo na 23. mieste.

„Predbehli sme tak všetky susediace krajiny V4 či Veľkú Britániu. Slovensku v rebríčku pomohli najmä údaje pacientskych organizácií z verejných prieskumov. Samotní tvorcovia jedného z najprestížnejších rebríčkov kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti sa divili nad nepochopiteľným nárastom kvality slovenského zdravotníctva,“ poukázal v reakcii na výsledky tieňový minister zdravotníctva a poslanec za hnutie OĽaNO Marek Krajčí.

Vysoko pozitívne nám vyskočilo hodnotenie za výbornú dostupnosť zdravotnej starostlivosti, ktorá je porovnateľná iba so Švajčiarskom a nízke čakacie lehoty.

Pacientske organizácie nenašli

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker sa netajil tým, že sa chce pozrieť na spôsob vykazovania našich dát do podobných prieskumov.

„Zdá sa, že asi ako jediný bude poznať aj to, ktorá pacientska organizácia dáta pre EHCI poskytla. Predpokladáme, že za výsledkami by mohla byť práve Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP), nakoľko s prezidentkou asociácie Máriou Lévyovou má minister nadštandardné vzťahy. Nám sa totiž nepodarilo tento údaj získať ani v EHCI a ani po detailnejšom zisťovaní medzi pacientskymi organizáciami na Slovensku. Tie sa totiž k výsledkom nechcú priznať,“ dodal Krajčí.

Podľa tieňového ministra zdravotníctva aj tvorcovia správy uvádzajú ako prekvapivé, že slovenské pacientske organizácie boli v hodnotení čakacích dôb pozitívnejšie ako národné agentúry, pričom vo vyspelých krajinách so silnými pacientskymi organizáciami je to práve naopak.

Ako upozornil Krajčí, úspech slovenského zdravotníctva v rebríčku EHCI tak nespočíva v preukázateľnom zlepšení prístupu k zdravotnej starostlivosti, ale v subjektívnych dotazníkových výstupoch.

Našli aj chyby

Správa navyše podľa neho obsahuje aj evidentné faktické chyby.

„Napríklad uvádza, že slovenskí pacienti nepotrebujú výmenný lístok k špecialistovi, ako aj to, že každý pacient má právo na druhý odborný posudok. Pri posudzovaní „slovenského úspechu“ sa autori mylne nazdávajú, že výborný výsledok je s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobený nedávnym zavedením súkromného doplnkového zdravotného poistenia, ktoré na Slovensku v skutočnosti neexistuje,“ dodal tieňový minister.

Či sú čakacie lehoty na vyšetrenie u našich lekárov naozaj také priaznivé, si musia podľa poslanca zodpovedať samotní pacienti.

„Z výsledkov napríklad vyšlo, že na neakútne CT sa dostanú do týždňa a každý jeden prípad rakoviny sa začne riešiť do 21 dní. Nám z tejto analýzy zatiaľ určite vyplynula jedna reálna hrozba. Naši pacienti sa na Slovensku už nemôžu spoliehať ani na svoje „nezávislé“ pacientske organizácie,“ uzavrel Krajčí.

AOPP: Rebríček vychádzal z viacerých ukazovateľov

Ako uviedla prezidentka AOPP Mária Lévyová, rebríček bol vyhodnotený na základe viacerých ukazovateľov. „Jedným z nich bolo aj zlepšenie komunikácie ministerstva s pacientmi a ich zapojenie do rozhodovacích procesov. Asociácia na ochranu práv pacientov má svoje zastúpenie v pracovných skupinách na ministerstve zdravotníctva, participujeme na príprave zákonov, vyjadrujeme sa ku kľúčovým procesom. V tejto oblasti sa urobil veľký posun, to nepopierajú ani iné organizácie v rezorte, ani politici,“ poukázala.

K pozitívnemu vnímaniu slovenského zdravotníctva prispelo podľa nej viacero zmien. „Išlo o tieto zmeny: novelou zákona o liekoch sa reálne obmedzil reexport liekov do zahraničia, budovanie nových urgentov, ambulantnej pohotovostnej služby. Paušálne platby za ošetrovateľskú starostlivosť v zariadeniach sociálnych služieb, nové pravidlá pri kategorizácii inovatívnych liekov, ktoré môžu zlepšiť dostupnosť takejto liečby, rozšírili sa a navýšili ochranné limity,“ zhrnula Lévyová.

Pacienti taktiež nemusia navštíviť každý polrok špecialistu kvôli predpísaniu liekov, už to postačí len raz ročne. Okrem iného sa rozšíril rozsah vyšetrení u všeobecných lekárov a stomatológov v rámci preventívnych prehliadok. „Oceňujeme, že sa začalo intenzívne pracovať na štandardných diagnostických a liečebných postupoch pre jednotlivé ochorenia, ktoré by mali stanoviť jednoznačné pravidlá, na čo má pacient zo svojho zdravotného poistenia nárok,“ dodala.

Lévyovú mrzí politizácia a spochybňovanie výsledkov

Asociácia združuje síce väčšinu pacientskych organizácií na Slovensku, ale nie všetky. „Naše členské organizácie majú právnu subjektivitu, sú členmi medzinárodných organizácii a do medzinárodných prieskumov sa zapájajú aj prostredníctvom svojich organizácií. Išlo o zber nielen kvantitatívnych, ale aj kvalitatívnych dát. Dotazníky po obdržaní posielame iba našim členom a bolo na nich, či ich vyplnili, prípadne nevyplnili. Či sa zapojili alebo nezapojili do prieskumu, prípadne interview,“ vysvetlila Lévyová.

Šéfke AOPP je však veľmi ľúto, že sa výsledky Health Consumer Powerhouse začali politizovať, spochybňovať, zisťovať v samotnej agentúre počty pacientov, ktorí sa zapojili do prieskumu za Slovensko.

„Skúsenosti so zdravotníctvom môžeme mať rôzne, ale spochybňovaním názorov pacientov môžeme dospieť do štádia, keď sa rozhodnú radšej nezapájať do žiadnych prieskumov. O mnohých údajoch v rámci medzinárodného hodnotenia sa dá diskutovať. Ak však budeme spochybňovať pacientov, zdravotníkov, celé zdravotníctvo, tým dehonestujeme v prvom rade sami seba,“ uzavrela Lévyová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie AOPP Asociácia na ochranu práv pacientovOĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti