Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Telefón
Foto: Thinkstock.com
14. mája 2018 15:01 Zdravotníctvo od mevZdravotnictve.sk

Na linke 155 zvoní telefón každých 23 sekúnd

Každých 23 sekúnd zazvoní telefón na tiesňovej linke 155, na ktorej operátori záchrannej zdravotnej služby prijímajú hovory ľudí so žiadosťou o pomoc pri zdravotných ťažkostiach.

Za rok 2017 to bolo až 1 328 416 hovorov, ktoré prijali a vyriešili operátori v ôsmich krajských operačných strediskách. Informovala o tom hovorkyňa Operačného strediska ZZS SR Alena Krčová.

“15. mája si pripomíname Deň tiesňovej linky 155 a najmä náročnú a ťažkú prácu všetkých operátorov, ktorí 365 dní v roku, 7 dní v týždni a 24 hodín denne pomáhajú ľuďom v tiesni. Úcta patrí aj záchranárom, ktorých operátori vysielajú k pacientom do terénu, aby im pomohli, ošetrili ich a v prípade potreby previezli do nemocnice,” uviedla.

280 posádok na Slovensku

Operačné stredisko ZZS SR riadi a koordinuje činnosť 280 posádok záchrannej zdravotnej služby na Slovensku, vrátane 7 posádok leteckých záchranárov.

Operátori v ôsmich operačných strediskách, ktoré sú v krajských mestách, nepretržite prijímajú a spracúvajú telefonické volania verejnosti, zdravotníckeho personálu a v prípade hromadných nešťastí sa podieľajú na riadení záchranných akcií.

Ich úloha je o to náročnejšia, že nemajú priamy fyzický kontakt s pacientom, spoliehajú sa iba na informácie od volajúcich, ktorí sú často v strese a nie vždy dokážu podať relevantné informácie. Vyskytujú sa tiež prípady, kedy je volajúci agresívny, prípadne volá o pomoc k niekomu, koho len videl, ale nepomohol mu.

Sanitka nemusí vyraziť zakaždým

Počas hovoru operátori spracúvajú a evidujú on-line záznam, zdravotnícku dokumentáciu, a zároveň sa v rekordne krátkom čase musia rozhodnúť, či vyšlú sanitku, alebo sami poradia pacientovi, ako vyriešiť jeho aktuálny zdravotný problém.

Len za minulý rok to bolo až 95 784 volaní, ktoré vyriešili práve konzultáciou alebo odporúčaním. K najčastejším zdravotným ťažkostiam, pri ktorých radili pacientom, patrila nevoľnosť, bolesti brucha a zvýšená teplota.

Naopak, operátori vyslali záchranárov do terénu v 522 028 prípadoch, kedy volajúci potreboval urgentnú pomoc pre seba, blízkych, alebo bol svedkom udalosti, pri ktorej potreboval pomoc niekto iný.

Najviac týchto tzv. primárnych zásahov bol za rok 2017 v Prešovskom kraji – 84 175, najmenej v Trenčianskom kraji, v ktorom zasahovali záchranári v 51 607 prípadoch.

Prevedú aj resuscitáciou

Vo všetkých krajoch sa pomáhalo najmä pacientom s vážnymi úrazmi, bolesťami na hrudníku a so sťaženým dýchaním.

V najvážnejších prípadoch operátor inštruuje volajúceho ako poskytnúť prvú pomoc, napríklad pri život ohrozujúcich stavoch, pri náhlych pôrodoch, prípadne mu telefonicky asistuje pri kardiopulmonálnej resuscitácii (oživovaní).

Znamená to, že operátor jasnými a zrozumiteľnými pokynmi radí volajúcemu, ako resuscitovať a čo robiť, a to až do príchodu posádky záchrannej zdravotnej služby na miesto udalosti. „V takýchto situáciách závisí život pacienta od spolupráce volajúceho, jeho skúseností a ochoty. Zvykneme hovoriť, že spolupracujúci volajúci je očami a rukami operátora ZZS,“ uzavrela Krčová.

Tagy

Bezplatné novinky emailom zo zdravotníctva raz týždenne:

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...

X